pondelok 17. augusta 2015

Háčkovaná kvetinová deka

túto deku som robila pre našu vnučku Agátku... začala som ju háčkovať presne 1.11.2014 a dúfala som, že ju dokončím za tri mesiace a vo februári ju dostane Agátka k meninám... bohužiaľ bolo to len moje prianie, ale nakoniec sa mi ju podarilo dokončiť v júli a deka skončila ako narodeninový darček... deka má rozmery 144cm x 192cm a je podšitá plátnom, preto môže slúžiť nielen ako deka na prikrytie ale aj ako prehoz cez posteľ a ja dúfam, že jej bude dobre slúžiť dlhé roky...





Čo je potrebné k zhotoveniu deky:

veľká dávka trpezlivosti

priadza na háčkovanie zn.Camilla rôznej farby
celková spotreba bola 2250g priadze

háčik č.2,5

kvalitná látka na podšitie, rozmery 150cmx200cm

vzor na háčkovaný štvorec neuvádzam
na webe je obrovské množstvo vzorov podľa ktorých sa  dá háčkovať






 







Ako som postupovala:

najskôr som si zvolila vzor a farebnosť

základná farba je bledo sivá a kvety rôzne veselé farby

ako prvé som si vyskúšala uháčkovať jeden celý štvorec, ten som odmerala a vyrátala som, že na deku budem potrebovať 192 štvorcov, z toho 140 štvorcov farebných a 52 štvorcov jednofarebných

jednofarebné štvorce sú po obvode celej deky, čiže tvoria lem

a tak som začala, vybrala (kúpila) som 12 farieb a z každej farby som uháčkovala 10 kvietkov

ďalších 20 kvietkov som uháčkovala zo zbytkov priadze ktorú som mala doma a aj dcéra mi priniesla nejaké

keď som mala všetkých 140 kvietkov rozložila som si ich a usporiadala som ich do 14 radov po  10 ks

potom som ich pozbierala každý rad zvlášť a označila si ich číslom od 1 po 14 

každý kvietok som obháčkovala základnou sivou farbou a ešte som uháčkovala dva jednofarebné štvorce, jeden na začiatok a jeden na koniec radu 

takto som uháčkovala všetky rady a nakoniec ešte 24 jednofarebných štvorcov ktoré budú tvoriť vrchný a spodný lem deky






a začala som spájať jednotlivé štvorce , vždy z rubovej strany 4 retiazkové očká a 1 krátkym stĺpikom spojiť dva štvorce

teraz sa mi hodilo, že som už mala štvorce poukladané po jednotlivých radoch

najskôr som zháčkovala rady, čiže vodorovne a potom aj zvisle
základ deky bol hotový - jupí

lenže to najhoršie ma ešte len čakalo 

celú deku som z rubovej deky zapošívala, toto slovo používala moja mama  a znamená, že všetky nitky, všetky začiatky a konce priadze treba zašiť aby sa deka nepárala, to bola najhoršia robota zo všetkého













chvíľu som rozmýšľala ako deku olemujem... u mňa to znamená skúšať a párať, skúšať a párať :)

nakoniec som zvolila celkom jemný, ale v konečnom dôsledku veľmi elegantný lem  

celú deku som obháčkovala  ružovou priadzou 1RO a 1KS a v druhom riadku sivou priadzou nad RO 2KS a nad KS 1RO




deku som od samého začiatku plánovala podšiť, lenže keď ste z malého mestečka, kúpiť peknú a kvalitnú látku je problém, vlastne úplný problém, lebo ani v blízkom väčšom meste nie je obchod z látkami... ešteže máme internetové obchody a tam som aj našla takúto krásnu látku z anjelikmi 


keď mi prišla látka myslela som si, že podšitie bude brnkača, kruto som sa mýlila pretože to bolo asi najťažšie zo všetkého

najskôr som teda na šijacom stroji zapošila kraje, potom som deku rubom hore prestrela na postele a zatváracími špendlíkmi som prichytila podšívku tak, aby bola nielen deka, ale aj podšívka pekne vystreté a držali spolu tvar, čo je na počudovanie celkom ťažké pretože sú to dva úplne odlišné materiály, ale podarilo sa 
potom som už len ručne prišila podšívku k deke... moje prsty, ešteže mám náprstok...

aby deka držala tvar, uháčkovala som malé kvietky zo sivej priadze a tie som prišila cez stred kvietkov a cez podšívku

prešitý stred nie je v každom kvietku, iba tak kde kade, ale nato aby podšívka držala tvar deky to stačí





deka je už odovzdaná a Agátka si ju užíva doma

 


samozrejme len čo ju dostala musela ju vyskúšať a mám taký dojem, že najväčšiu radosť mala s anjelikov na podšívke :)




a neskôr vyskúšala deku spolu z dedkom keď si pod ňou chvíľu pospala pod stromami v tieni... je síce pravda, že ona dlho nevydržala, zato dedko si celkom pekne schrupol...

10 komentárov:

  1. klobúk dolu, doslovne, nádherná práca

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Uzasneee. Ani nedycham... Mate moj velky obdiv

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobrý den, deka se vám moc povedla a vnučka mela jistě radost. Mohla bych se zeptat, jaký vzor jste použila na samotné kytičky a na čtverce? Děkuji

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tento komentár bol odstránený autorom.

      Odstrániť
    2. Dobrý deň, teší ma, že sa Vám moja práca páči :)
      použila som tento návod
      http://podkins.tumblr.com/post/60162641757/introducing-the-maybelle-square-crochet-pattern
      prajem krásny deň

      Odstrániť